DET KRÄVDES MOD FÖR ATT SATSA 1995


Interflora började sälja Blommogram på nätet redan 1995. Vi var tidigt ute, ja faktiskt bland de allra första att starta e-handel. Det krävdes mod för att satsa. Nu firar vi jubileum!

Vi fortsätter att utmana oss själva, sikta framåt och utveckla interflora.se. Under 2020 har vi gjort det enklare för dig som inte vill skicka blomsterbud utan i stället handla till dig själv. Vi har lanserat Gröna Flora, ett helt nytt varumärke för alla oss som älskar gröna växter, och vi har startat en tjänst för prenumeration på snittblommor. Vi vill också stödja forskning och hjälpverksamhet, därför bidrar vi för andra året till cancerforskningen genom Rosa Bandet och för 15:e året till Läkare Utan Gränsers viktiga arbete. Var med och bidra du med! Tillsammans är vi ett blomstrande nätverk.

VI ÄR STOLTA ROMANTIKER


Vi har förmedlat 7 miljoner blomsterhälsningar genom vår e-handel. Våra hjärtan svämmar över av alla vackra ord som följer med röda rosor, förlåt mig-blommor, krya på dig-, lycka till- och välkommen till världen-buketter. Med blommor kan man förändra livet – väcka kärlek, laga relationer, bevara vänskap och visa omtanke när den behövs som mest. Allt det här har vi lyckan att bidra till varje dag. Interflora är stolta romantiker.

Vår vision; en värld där fler älskar blommor och varandra.

EN STOR HÄNDELSE 1995

1995 VAR INTE BARA ÅRET DÅ INTERFLORA BÖRJADE SÄLJA BLOMMOR PÅ NÄTET.

Det var också då kronprinsessan Victoria blev myndig, Microsoft lanserade Windows 95, musikalen Kristina från Duvemåla hade urpremiär och Öresundsbron började byggas. Årets julklapp var CD-skivan och på bio sålde Braveheart och Goldeneye slut på biljetterna. Bill Clinton var USA:s president och Halloween var nytt i Sverige.

På Interfloras huvudkontor i Bromma fanns ingen internetanslutning, trots den nya e-handeln. Vi fick klara oss med PC och modem – som installerades två dagar efter lanseringen!

E-handeln var en stor händelse 1995. TV4 Nyheterna sände från huvudkontoret. Reportaget handlade om hur enkelt det var att skicka blommor via internet. Enkelt ja, ändå reklamerades vår allra första order. Vi missade den! Kunderna beställde buketter via mejl och vi hade allt fokus på den nya tekniken, men mindre på mejlboxen…
Systemet var inte så smidigt och efter ett halvår byggde vi en helt ny hemsida.


KURIOSA:
Interfloras huvudkontor hade ett av de snabbaste bredbanden som gick att få 1997, hastigheten var 4 Mbit/s. I dag behövs 100 Mbit/s för att täcka behoven i ett vanligt svenskt hushåll.

Allt det här är historia, men en produkt har hängt med länge – buketten Floristens val. Att be en duktig florist om hjälp att skapa fritt är ett erbjudande som aldrig går ur tiden.

MYCKET HAR HÄNT UNDER ÅREN...


Bli medlem och få 50 kr i välkomstrabatt

Som medlem i Flower Club får du en välkomstrabatt, bonus på dina köp, unika erbjudanden, och blomstrande inspiration.