Våra leveransvillkor

Ta del av våra leveransvillkor:

Interfloras Blomsterförmedling

Ditt Blommogram® kommer att levereras av ett auktoriserat ombud för Interfloras blomsterförmedling. Vi har ca 700 ombud i Sverige fördelat på tre olika butikskoncept; Interflora Fresh, Interflora och ombud.

 

Butik som levererar

Notera att det inte alltid är närmaste butik på orten som levererar din beställning. Vänligen kontakta Kundservice för att få besked om vilken butik som hanterar just ditt Blommogram.

 

Budavgift

Budavgiften är från 99 kronor. Det gäller både Blommogram för leverans inom Sverige och till utlandet. Avgiften är inte inkluderad i produktpriset.

 

Leveranser inom Sverige

Beställer du före kl. 13 på vardagar kan vi leverera ut blommorna samma dag. På lördagar behöver vi få beställningen innan kl. 11 och då gäller det endast till orter som inte expedieras med buss, postbil eller båt. I undantagsfall delar vi ut blommor på söndagar och helgdagar. Om du gör din beställning efter garanterad tid och vill ha den levererad samma dag försöker vi självklart att få ut din beställning samma dag, men den kan komma att levereras nästkommande dag. Budavgiften för ett Blommogram inom Sverige är från 99 kr.

När du beställer begravningsblommor är det viktigt att ange den avlidnes namn, kyrka eller kapell, ort samt tid för begravningen. Beställningar till begravningar måste göras senast 2 dagar före begravningen äger rum för att vi ska kunna garantera leverans.

 

Tider

Vi kan inte garantera leveranser vid exakta tider, men vi gör dock vårt yttersta för att ditt önskemål ska hållas. Normalt sker leveranser vardagar kl. 9-20 och lördagar kl. 11-15. Leveranser till företag kommer levereras innan 16 under förutsättning att vi fått in ordern före kl. 12 (lokala avvikelser kan förekomma). Vid speciella högtider som t ex Alla hjärtans dag har vi utökade leveranstider.

 

Expressblommogram

Är du sent ute eller önskar du en specificerad leveranstid? Då ska du välja vårt Expressblommogram för 249 kr. Mottagaren får blommorna inom två timmar eller vid den tidpunkt du specificerat (dock tidigast inom två timmar). Beställ vardagar kl. 10-16 eller lördagar kl. 9-11. Leveranser sker endast under ovanstående tider. Expressblommogram kan endast beställas till orter där vi har en butik, detta kontrolleras i samband med din order.

 

Utlandsbeställningar

Beställ innan kl. 11 vardagar och kl. 10.30 på lördagar så levererar vi blommorna samma dag till utlandet (gäller Europa, Afrika, och länder västerut). För östländer behöver vi din beställning senast kl. 16.30 vardagen innan, på grund av tidsskillnaden. Vi försöker självklart att få ut din beställning som inkommer efter garanterad tid på önskat datum, men dessa kan, utan att du som kund meddelas, bli levererade nästföljande dag. Skulle det bli något problem med beställningen till utlandet hör vi av oss till dig. En utlandsorder kostar 99 kr i förmedlingsavgift. Budavgiften i landet ingår i produktens pris och dras av vid leverans. Interflora finns representerat i 150 länder och har 56 000 butiker som kan förmedla Blommogram i världen.

Leveransavgiften kan bli högre på grund av långa leveransavstånd och förhöjda transportkostnader. I sådana fall blir du som beställare kontaktad för att få ett förslag på lösning för betalning alternativt makulering och återbetalning.

 

Rosa - SMS Blomma

Med vår tjänst Rosa, beställer du en röd ros som skickas som SMS till mottagaren. I meddelandet från oss finns en unik kod som mottagaren visar upp i något av våra Ombud för Interfloras blomsterförmedling. En skickad Rosa kan inte återkallas, varför det är viktigt att du anger och kontrollerar att du angivit mottagarens mobiltelefonnummer korrekt. Då mottagaren av en Rosa får den direkt, om mobiltelefonen är påslagen, innebär det att vi inte ersätter felaktigt skickade Rosa och vi ber dig också tänka på vilken tid på dygnet du skickar din Rosa. En Rosa i mobilen är giltig i tre månader från dagen den är skickad.

Tjänsten är inaktiv, och det går för tillfället inte att beställa nya Rosa. Det går naturligtvis fortfarande bra att lösa in giltiga Rosa i butik.

 

Chokladleverans

Interflora levererar härliga chokladaskar till mottagare över hela Sverige. Chokladen skickas som varubrev genom Posten och levereras direkt till mottagarens brevlåda. Vid beställning före kl. 13 på vardagar postas chokladen samma dag med leverans inom 1-3 dagar. Om försändelsen är för stor för att rymmas i brevlådan får mottagaren ett aviseringsmeddelande och kan hämta ut sitt paket på närmaste utlämningsställe. Leverans sker inte på lördagar och söndagar. Interflora hänvisar till Postens gällande regler för leverans och kan därmed inte garantera leveranstiden. En chokladleverans inom Sverige kostar 99 kr i leveransavgift.

Skicka choklad

 

Presentkort

Du kan beställa Interfloras presentkort, som skickas direkt till mottagaren. Om beställningen kommer in före kl. 13 på helgfria vardagar postas presentkortet samma dag. Beställningar av presentkort som kommer in senare, postas nästföljande helgfri vardag. Då presentkorten skickas med post kan det ta 1-4 dagar innan presentkortet når mottagaren. Presentkorten är giltiga i två år från köptillfället och gäller enbart för inlösen i våra butiker i Sverige, därför är det enbart möjligt att skicka till en mottagare som är bosatt i Sverige. Du betalar en administrationsavgift på 18 kr för utskick av presentkort.

Skicka presentkort

 

Företagsbeställningar av presentkorten

Om du som företagskund vill göra större beställning av presentkort. Läs mer och beställ här!

 

Leveranssäkerhet

Du som beställare har fullt ansvar för att alla uppgifter till mottagaren är fullständiga och korrekta, eventuella felleveranser eller leveransförseningar ersätts inte i dessa fall. Ingen angiven portkod räknas som en ofullständig adress. Leveransförseningar kan även förekomma om mottagaren inte är hemma och leverans till dörr inte är vald. När du gör din beställning kan du välja om blommorna ska hängas på dörren om mottagaren inte är hemma. Om du inte har valt att blommorna får lämnas på dörren så ringer butiken till mottagaren före leverans och leverans sker först efter kontakt med mottagaren. Butiken kan även ringa till mottagaren för att säkerställa leveransen, t.ex. om det saknas portkod mm. Beroende på vädret eller annan orsak bedömer floristen om det är möjligt att hänga blommorna på dörren, även om detta är förvalt.

 

Leveranssätt

Vi levererar majoriteten av våra Blommogram med bud fram till mottagarens dörr. Men Sverige är ett avlångt land och på vissa platser på landsbygden, där vår närmaste butik ligger för långt bort, kan alternativa leveranssätt användas. Om den ort du skickar ett Blommogram till inte har ordinarie leverans, får du information om detta i beställningsskedet.

Här följer en presentation av de olika sätt som din beställning kan levereras på, utöver normal leverans:

Bussleverans

Till vissa platser sker leveransen med buss. Vår butik ringer då upp mottagaren och bestämmer med vilken buss blommorna kommer att skickas. Mottagaren får då möta upp vid överenskommen busshållplats. På vissa platser lämnas paket av på förbestämda platser, så som bensinstationer eller lanthandlare.

Lantbrevbärare (Postbil)

Till vissa mindre platser på landsbygden använder våra butiker lantbrevbäraren. Dessa beställningar behöver vi oftast dagen innan för att kunna utföra i tid, eftersom blombuden lämnas väldigt tidigt till lantbrevbäraren.

Båt

Till vissa skärgårdsöar levererar vi våra Blommogram med båt. Vår butik ringer då upp mottagaren och talar om med vilken båt blommorna kommer. Båtbolagen lämnar oftast paketen direkt på bryggan, varför det kan vara bra att mottagaren möter upp när båten kommer.

Avi-Blommogram / Hämtas i butik

Tyvärr finns det platser där vi inte har någon möjlighet att leverera Blommogram. I dessa fall ringer vår butik upp mottagaren som får komma och hämta blommorna i närmaste blomsterbutik som är ombud för Interfloras blomsterförmedling. Budavgiften reduceras då till 18 kronor.

 

Produkter - blommor/färg/form

I våra färdiga produkter och arrangemang har vi försökt välja blommor och tillval som oftast våra butiker har inne, men utbudet kan variera från dag till dag och butik till butik. Produkten ersätts då med en likvärdig vara i liknande färg. Butiken gör alltid sitt yttersta för att motsvara den beställda produkten.

 

Produktbilder på interflora.se

På Interflora.se presenteras nästan samtliga av våra produkter med foto. När vi har skapat våra färdiga produkter har vi använt blommor som är mer utslagna än helt nya och färska blommor. Bilderna visar hur produkten kommer att se ut under merparten av den tid mottagaren gläds av den hemma. Detta kan innebära att när en produkt levereras till mottagaren, är vissa blommor mer knoppiga än vad bilden visar. Detta är dock inget negativt, utan innebär att mottagarens blommor kommer hålla en längre tid.

 

Bekräftelse

Du får med automatik en orderbekräftelse till din e-post när du har slutfört din order på interflora.se. Skulle uppgifterna inte stämma ber vi dig att kontakta vår kundservice snarast via e-post kundservice@interflora.se.

 

Leveransförbehåll

Interflora förbehåller sig rätten att häva avtalet för Blommogram och avstå från att leverera blommorna om Interflora har skälig anledning att anta att mottagaren av blommorna inte önskar få dessa levererade. I sådant fall har beställaren av Blommogrammet rätt att få pengarna tillbaka.

 

Behandling av personuppgifter

Uppgifter som lämnas till Interflora AB vid beställningar över Internet lagras av oss för att vi ska kunna utföra den beställda tjänsten samt för faktureringsändamål. Vid beställningar lagras, förutom de uppgifter som ges av kunden, även IP-nummer och tid för beställningen (ordertid). Vid utförandet av den beställda tjänsten kommer kundens kontaktuppgifter (namn, telefonnummer, postadress och e-postadress) att lämnas till utförande butik (ansluten till Interflora AB) så att utförande butik kan komma i kontakt med kunden vid behov innan leverans. Kundens kontaktuppgifter kan därmed för detta ändamål även komma att lämnas till utförande butik i tredje land, dvs. i ett land som ligger utanför EU/EES.

Personuppgiftsansvarig är Interflora AB, 556184-8499, Box 808, 161 24 Bromma Sweden, 08-634 44 00, kundservice@interflora.se. Interflora AB lämnar aldrig ut eller säljer vidare adressuppgifter eller e-postadresser till tredje man, med undantag för vad som framgår ovan eller i syfte att uppfylla en rättslig skyldighet enligt lag eller domstolsbeslut.

Genom att göra en beställning av en tjänst och genom registreringen av kunduppgifter i samband därmed, samtycker kunden till att Interflora AB behandlar uppgifterna för det ändamål som anges ovan.

Läs mer under vår Integritet och säkerhetspolicy

Leverans samma dag

Beställer du före kl. 13 på vardagar och kl. 11 på lördagar levererar vi blommorna samma dag. Vi har inga leveranser på söndagar eller helgdagar.

Leverans till dörren

Budavgiften för ett Blommogram är från 99 kronor och täcker leverans fram till mottagarens dörr med bil, om inte annat leveranssätt är specificerat i beställningen och på ditt kvitto

Viktigt om din beställning

Leveransförseningar kan förekomma om mottagaren inte är hemma eller om leveransadressen inte är fullständig och korrekt. Beroende på vädret bedömer floristen om det är möjligt att hänga blommorna på dörren, om det är valt i beställningen.

För att granska din leverans

I vissa fall kan butiken ringa till mottagaren för att säkerställa leveransen, t.ex. om det saknas portkod eller om de är osäkra på leveransadressen. För butiken är detta samtal viktigt då de önskar att få leverera blommorna på den dag du angivit.