Senaste nytt

Interflora skapar Melodifestivalens vinnarbuketter 2024

Interflora har blivit tilldelade det prestigefyllda uppdraget att återigen designa segerbuketterna för samtliga deltävlingar och den storslagna finalen av Melodifestivalen 2024. Här presenterar vi alla vinnarbuketter och du kan läsa intervjuerna med de skickliga floristerna från olika delar av Sverige som har formgett dem.

Finalen
9 mars i Stockholm

Efter en lång och kall vinter var målet att maxa vårkänslan. Interflora Flower Stop i Täby fick melloscenen att slå ut i full blom när finalen avgjordes igår kväll.

– Vi tänkte att vinnarbuketterna skulle ha ett fräscht och krispigt tema, som en nystart efter vintern, säger Carola Eriksson som driver butiken.

Stommar av trollpil, som är naturligt vriden, fick styra formerna. Det gjorde var och en av de sju buketterna unik.

– Vi ville ha ett lite vildare uttryck, inte så regisserat. Blommorna fick följa trollpilens rytm och det passar ju bra i melodifestivalsammanhang.

Mello-sthlm-2024-1.jpg Mello-sthlm-2024-2.jpg Mello-sthlm-2024-3.jpg

I buketterna syntes viburnum (snöbollsbuske), nejlika, ros, germini, gloriosa (klänglilja), solboll, ranunkel, freesia, lejongap och små citrusfrukter av sorten kalamodin, som hade trådats fast.

– Sedan hade vi förstås olika sorters grönt, som fick spreta och liksom sköta sig självt.

Luft i kanterna gav buketterna en lätthet, matchat av orange, cerise, limegröna, lila och gula toner.

Carola band de sju buketterna vid ett bord framför kassadisken i butiken dagen före finalen och det skapade förstås en del uppmärksamhet.

– Kunderna blev nyfikna och det var flera som ville köpa. De tyckte färgerna var pigga!

 

Deltävling 5
2 mars i Karlstad

När Melodifestivalen kommer till Värmland är temat för blomsterdesignen given. Det var ”Sola i Karlstad” som inspirerade floristerna på Interflora Best Flower när de gjorde vinnarbuketterna.

– Det blev en rund och lite plattare form med plumosa som strålar utåt sidorna, säger Per Andersson som driver butiken.
Han skrattar lite och säger att han och kollegorna slog ifrån sig tanken ”är det töntigt med denna ständiga sola?”.

– Det är ju ändå stadens symbol som marknadsför Karlstad. Det blev bra det här, summerar han i efterhand.
Färgskalan i gult, orange och rosa valdes för att matcha melodifestivalens spektrum. Buketterna innehöll bland annat craspedia (solboll), kalla, nejlika, ros och krysantemum.

Mello-1-deltävling-5-Karlstad_webb.jpg  Mello-3-deltävling-5-Karlstad_webb.jpg

Designen satte Per tillsammans med kollegorna Felicia och Sara som var med och band de fem buketterna som levererades till delfinalen, som var den femte i ordningen. Det var mycket att göra under fredagen, men Per är rutinerad.

– Jag har gjort buketter till mello tre gånger och en gång till Lilla melodifestivalen, jodå, man har varit med ett tag, konstaterar han.

Deltävling 4
17 februari i Eskilstuna

Fest, glamour och blomsterglädje; tre ord som summerar lördagens vinnarbuketter i Melodifestivalen. Och det var lyckliga artister som tog hem både dem och vinsten när fjärde delfinalen avgjordes i Eskilstuna i går kväll.

– Vi har förstås tänkt på mellofärgerna, men koncentrerat oss på orange, gult och cerise, berättar Annika Ahnmark som var med och gjorde vinnarbuketterna från Interflora BlomsterVerkstaden.

blobid0.jpg

Designen hade hon tagit fram tillsammans med kollegorna.

– Vi band buketterna i en konstruktion av stålringar, en större och en mindre, som vi fäste ihop. För säkerhets skull målade vi dem cerise ifall de skulle råka synas genom blommorna. 

Blomvalet föll på craspedia (solboll), germini, anthurium (flamingoblomma), nejlika, hypericum (johannesört), ranunkel, nerine (amaryllisväxt) och taklök. En mix som domineras av cerise och som matchas av grönt.

Eskilstuna.jpg

– Vi bestämde oss för att göra låga men tjocka buketter, som samtidigt skulle vara lite yviga och ta för sig, säger Annika som levererat vinnarbuketter en gång tidigare.

– Det är jättekul, hela processen från idé till resultat. Det vi lärt oss sedan sist är att förberedelserna tar tid! Vi har så många idéer, säger hon.

Deltävling 3
17 februari i Växjö

Buketterna lyste i kapp med vinnarna i den tredje delfinalen i mello igår kväll. Interflora Söders Blommor slog på stort med färgsprakande och omfångsrik floristisk design.

– Vi satsade på färgsprakande buketter, byggda i stommar som vi fyllt med Solidago (gullris), Limonium (risp) och taklök. För att hitta blommor i färgtemats nyanser fick vi använda krukväxter. Tre olika orkidéer blev lösningen, förutom snittblommorna, berättar Maria Bolander som driver Söders Blommor.
  Deltävling-3-Växjö-2--webb.jpg

Hela personalstyrkan var engagerad i uppdraget och kom med idéer till designen. Maria och hennes kollega Jennie Johnsson, som är mästarutbildad florist, ägnade en stor del av fredagen åt att binda buketterna, som fick klassiskt rund form med rejäl diameter.

– Hur stora blev de, en halvmeter breda? frågar Maria.

– Nej, mer! Snarare 70 centimeter, svarar Jennie.

Deltävling-3-Växjö-1-webb.jpg  Deltävling-3-Växjö-3-webb.jpg  Deltävling-3-Växjö-4-webb.jpg

För att få formen stabil tillverkade de först stommar av flätade ståltrådar, lätta som moln, och i dem stacks blommorna ner i lager på lager.

– Vandaorkidéer har inte så långa stjälkar, så just dem satte vi i plaströr, rören fungerar lite som fejkstjälkar som går att dölja, berättar Maria.

Nejlikor och luktärter ingick också i de blomrika buketterna, liksom rosor. För att de senare skulle vara i perfekt skick på lördagen hade de fått slå ut långsamt under två veckors tid i sval temperatur, noga övervakade.

– Allt har varit så roligt! Vi passade också på att bjuda in våra kunder till en workshop i torsdags kväll, så de fick binda egna buketter och höra mer om hur vi planerade våra vinnarbuketter. Ett mellospecial som var väldigt uppskattat.

 

Deltävling 2
10 februari i Göteborg

En bukett som poppar var målet. Och visst lyckades de! Interflora Viola blomsterbutik levererade vinnarbuketterna till Melodifestivalens andra deltävling i Göteborg.

– Det var jättekul och en rolig uppgift att få göra, säger Emma Eriksson som skapade designen ihop med sin kollega Emelie Magnusson.

Deltävling-2-Emma-Viola-Blomsterbutik-webb-1.jpg

– Vi har diskuterat och pratat ihop oss. Emelie kom på hur vi skulle göra med konstruktionen medan jag tog mig an färgerna som går i cerise och lila med mörka inslag för kontrastens skull.

Buketterna band de i en konstruktion med träfaner som skapar illusion av bubblor runt kanten.

– Det är ju ett tunt material som går att forma, så vi gjorde cirklar som vi häftade ihop till en kant. Sedan band vi blommorna innanför och lät dem hänga lite över.

Deltävling-2-Emma-Viola-Blomsterbutik-webb-2.jpg   Deltävling-2-Emma-Viola-Blomsterbutik-webb-3.jpg

Valet av blommor föll på nejlika i olika färger, anthurium, kalla, luktärt, ros, wandaorkidé, allium och plumosa.

– Olika form och struktur, liksom matt och blankt, gör att det händer lite. Och så här mot våren vill man ju ha färg, som också fick spegla mello, säger Emma.

 

Deltävling 1
3 februari i Malmö

Ingen har väl missat att Mello dragit igång? Och vi får återigen säga: plats på scen för Interfloras vinnarbuketter! Först ut är Interflora Fridhems blommor som levererade färg, mångfald och vårlängtan till Malmö Arena.

– Vår design symboliserar också hopp och glädje, berättar Christina Santesson-Henryson som skapat buketterna tillsammans med sin kollega Paulina Gyllenswärd.

Inspirationen är lika delar vårlängtan och mellologgan med sina regnbågsfärger och allt vad den kan associeras till.

– Vi tänkte på global mångfald och alla människors lika värde oavsett ursprung, utbildning eller sexuell läggning. Till det lade vi till hopp och längtan efter vårens knoppar och blommor som slår ut.

Blomsorterna valdes därefter: fransk tulpan, italiensk mimosa, spansk vaxblomma, ranunkel, anemon, solboll och färgstark gerbera som syns ordentligt.

– Vi har småblommiga sorter som freesia i buketterna också. De gör sitt jobb för helheten, men kommer nog inte synas så mycket live. Allt behöver inte synas genom TV:n – det är som med oss människor; en del vill ta plats på scen och en del är mer tillbakadragna. Tillsammans blir det en helhet, säger Christina och tillägger:

– Det är härligt att vår butik får vara med och synas och inspirera andra!